Visioenen van Marietta Davis | Hoofdstuk 14 De valse Christen ontmaskerd

Marietta Davis Hoofdstuk 14. Een vereenvoudigde vertaling van ‘Scenes beyond the Grave, Trance of Marietta Davis’, gepubliceerd door J. L. Scott.  #Hel

Eindtijdnieuws.com
25 januari 2025

 

Hoofdstuk 14

De valse leraar ontmaskerd

Meer scènes in de bodemloze put, de hel, de afgrond…

Terwijl hij van top tot teen gehuld lag in het vuur van zijn eigen onheilige passies, stond iemand in zijn publiek op en sprak hem aan: “Duivel van de duisternis! Jij kind van hypocrisie! Bedrieger! Weergaloze bedrieger! Jij bent de hel van een harteloze godsdienstleraar. Je zou niet genoeg lijden kunnen verdragen, dat voldoende is voor je zonden.
Je verkocht godsdienst, en ruilde de zielen van mensen voor geld. Ja, daardoor woonde je in de mooiste huizen, en ontving je de aanbidding van de mensen. Toen wikkelde je jezelf in comfort en luxe ten koste van zielen. Je probeerde niet de gebrokenen van hart te bereiken met de ziel-reddende Waarheid van de Hemel, maar je sprak wat de mensen wilden horen, en stelde hen tevreden op hun wenken. Nu word je gekweld.
Sta op, jij valse leraar, sta op in je zijden gewaad! Moge de ware aard van je valse apostelschap openlijk getoond worden. Spreek tot ons over gladde dingen. Leid deze brede galerij in het namaak lied. Houd je godslastering in bedwang! Spreek je vervloekingen niet uit, want kijk, je Maker is rechtvaardig. Wens Hem niet te verwijderen van Zijn troon. Je bespotte Zijn ontzagwekkende majesteit. Door jou had Zijn heerlijkheid getoond moeten worden, en door dat Licht hadden duizenden Zijn aangezicht moeten zoeken.”

De veroordeling van de hypocriet stopt niet

Bij deze scherpe berisping probeerde de lijdende valse leraar te ontsnappen, maar de spreker ging verder. “Nee, huichelaar! Ook al probeer je het, je kunt niet vluchten. Kijk naar deze menigte van lijdenden, en vraag jezelf dan af wat de oorzaak van ons lijden is.
Hoewel ook wij gezondigd hebben (en ieder staat of valt bij zijn Meester), kun jij hen in vrede aankijken, en een gevoel van onschuld behouden? Heb je ernaar gestreefd om hen tot God te leiden? Nee! Hebben in plaats daarvan uw geleerde opstellen en uitgebreide uiteenzettingen van de Heilige Bijbel, versierd met poëtisch genie, aangesproken met de meest welsprekende vertoning, hun reeds sluimerende geesten niet in een diepere slaap gesust, terwijl je je eigen hoofd kroonde met menselijke eer en glorie?”

De goddeloze geest die zojuist was toegesproken, riep uit: “Wacht even! Stop! Spaar mij! Ik lijd onder de martelingen van wroeging, die nooit afnemen! Hoe verschrikkelijk is deze vergelding! Stop! Oh, stop! Haal me niet neer. Ik geef toe dat mijn lijden gerechtvaardigd is.
In het leven streefde ik de middelen na om alles te krijgen wat plezier kon brengen. Ik speelde met de zielen van mensen, en schreef harteloos over eeuwige dingen. Ik vormde mijn gebeden, niet voor God, maar voor de mensen die ze zouden horen, en interpreteerde de Bijbel om diegenen te bevredigen, die gedreven worden door hun grillen, de egoïst, de opschepper van heilige dingen, de schender van mensenrechten en de onderdrukker.
Verschrikkingen! De verschrikkingen van oneindige duisternis en doordringend berouw maken zich meester van mijn geest. Ik hoor de stem van onuitsprekelijk verdriet. Ik zie de waanzin van teleurgestelde geesten. Ze achtervolgen mij. Als ik probeer te vluchten, verzamelt zich een menigte, als geesten, vóór mij, met ontelbare problemen die aan hun ziel hangen, die hier geen rust kunnen vinden. Dezen, mijn parochianen/kerkleden, maken me gek met hun bittere vloeken. Geheime zonden, als demonen opgedragen om mij eeuwige pijn te doen, komen uit het gewelf van mijn geheugen. Bespaar me een diepere hel!”

Bittere beschuldigingen in de hel

Tijdens deze uitbarstingen stond het hele publiek op en bespotte zijn lijdensweg. Aan het einde hervatte de geest, die tot hem sprak, zijn vijandige kritiek, en zei: “Je wist heel goed, dat het ons genoegen was je te behagen. En toen wij ons uitleefden door de onheilige begeerten te bevredigen, die ons naar het pad van verderf en dood voeren, heb je ons niet uit de Bijbel gecorrigeerd – o, dat heilige boek, dat geschenk van God, gegeven om de verlorenen naar de stralende hemelse woningen te leiden. De valse interpretaties van de genotzuchtige en harteloze leraar van goddelijke dingen werden ons paspoort naar dit toneel van verdriet, waar zonden rijpen tot levende vormen, waar opzichtige kleding de geest omhult als ontelbare vellen onuitblusbaar vuur, en waar de mens, als een speciale godin, in de wolken van de dood zit, die een koepel over de afgrond uitspreidt.
De wet van het leven, wanneer omgedraaid, leidt naar en eindigt in de nachtmerrieachtige plaats, waarin je je nu beweegt. Dit heb je gedaan, aangespoord door je liefde voor glorie, de glorie van de huichelaar. Deze vorm van godsdienst is als een witgekalkte graftombe, die aan de buitenkant zo mooi is als de smetteloze Kerk, die de heerlijkheid van het geestelijke Jeruzalem weerspiegelt, dat neerdaalt uit de schitterende werelden op grote hoogte. Maar de binnenkant is als je hart, vol trots en lust, een kooi van vieze vogels, een hol van reptielengedachten. Ja, je hart is als een graf vol doodsbeenderen, als de vergane lichaamsdelen van dode, harteloze, zelfgemaakte goden, de erfenis van religieuze dwepers.”

Het loon van de zonde

“Vervloek je Maker niet. Dit is jouw oogst. Luister naar de Schriftteksten, die je zo vaak achteloos aanhaalde: ‘Wie in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderf oogsten’ (Galaten 6:8), en ‘Het loon van de zonde is de dood’ (Romeinen 6:23). Hoe weerklinken deze passages uit de Schrift door de rumoerige kamers van de zielen, die op deze donkere plekken bijeen zijn! Ja, ze klinken als van geest tot geest. Deze waarheden veroorzaken onaardse gewaarwordingen in iedereen, die de ultieme verschrikking van dit doemrijk met zich meebrengt. Zelfs spookachtige taferelen duiken op, als geesten, van onder deze rijken van de dood.
Nee, valse leraar, laat God waar zijn, want de zonde heeft ons zo gemaakt. We lijden onder de gevolgen van de geschonden wet, de wet van ons leven.”

Toen hij klaar was met het uitspreken van deze woorden, maakte een angstig beven zich van hem meester. Hij werd meer en meer geërgerd, totdat hij, samen met de grote gemeente, schudde, en ze vielen neer als dode mensen. En terwijl zij hun individuele identiteit verloren, veranderden ze in één groot lichaam van bewegende atomen, zo dicht opeen dat het leek alsof het een deel van de massa beneden was.

Een stem van boven

De aanblik was te veel voor mij. Ik kon deze trieste scènes niet meer verdragen. Ik kromp ineen en riep uit: “Is er dan geen God van genade? Kan Hij dit alles zien en niet redden?”
“Ja,” antwoordde een stem van boven mij. “Ja, er is een God van barmhartigheid, een God, die met medelijden de zondaar ziet. Barmhartigheid verlangt naar de zondaar. Ja, heb je niet gelezen: ‘God had de wereld zo lief dat hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat iedereen, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’? (Johannes 3:16)
Maar hoewel verlossing aan de wereld wordt aangeboden, en de hemelse boodschappers van de hemel de zondaar smeken, weigeren miljoenen! Miljoenen meer, die Hem als hun Messias belijden, speculeren alleen maar over de grote waarheden, die verbonden zijn met de verlossing van de mens. Wanneer mensen zich overgeven aan zonden, veroorzaken die zonden diepe smart in hun lot. Er zijn velen, die hun slechte wegen niet willen verlaten, totdat ze in een zeer ellendige toestand terecht zijn gekomen. Dat is het gevolg van het overtreden van de wet van reinheid en liefde.
Wees niet bang, Marietta. Je bent zojuist getuige geweest van een deel van de gevolgen van zonde op de geest van de mens. Geestelijk lijden kan niet in natuurlijke termen worden uitgedrukt. Ze zijn niet uit te drukken, en kunnen ook niet volledig door illustraties worden aangetoond.”

De stem van boven spreekt nu over de filosoof

“Hij die het eerst tot je sprak, vertegenwoordigt die geest van de antichrist, die de geestelijke waarneming wil verblinden door heldere beelden van valse redeneringen. Daarachter liggen tweedracht, ongepaste genegenheden, onzuivere verlangens, eigenliefde, valse harten, wreedheid, wellust, plundering, moord, de ontkenning van God in Zijn verlossende barmhartigheid, heiligschennis en godslastering. Hij probeerde je aandacht naar een tegenovergesteld tafereel te leiden, om de ware toestand te verbergen van hen, wiens harten niet beheerst worden door de liefde van God. Zijn falende kracht vertegenwoordigt de volslagen zinloosheid van alles buiten Christus, de gezalfde Messias, om de ziel te redden van de invloeden, die de mens naar de dood trekken, en die door de zonde het onbekeerde hart besmetten.”

Over de valse leraar, die een huichelaar is

“Daarna opende zich een soortgelijke scène, waarin alle vormen van verdorvenheid werden uitgebeeld. Maar als het in zijn volheid was getoond, zou het te moeilijk voor je zijn geweest om te verdragen. Daarom verscheen onmiddellijk de galerij van koorzangers. Ze vertegenwoordigen de wereld, zingend voor de goden die zij aanbidden, van welke naam of welk karakter ze ook mochten zijn. In hun hart was geen vrees of liefde voor de Allerhoogste God, die ze bespotten met lippendienst. Degene op de preekstoel vertegenwoordigde een valse leraar [een zogenaamde ‘christen’], en de vreselijke gevolgen van hypocrisie in religie. Omdat hij vals was, viel hij in deze put van ellende.
Het publiek vóór hem stelde de aanbidders voor in de naam van het kruis, maar die de vrees voor God niet voor ogen hadden. Het leek alsof ze God aanbaden in de ogen van de mensen, maar hun hart was ver van Hem verwijderd. Ze streefden ernaar zichzelf te plezieren in hun toewijdingen, en ze kozen een leraar, die hen zou bijstaan in hun doel, die ernaar streefde zichzelf te verheerlijken voor de mensen, door de grillen van zijn publiek te bevredigen.
Zijn streven om hen aan te spreken vertegenwoordigt de grote waarheid, dat de eigenschappen, die op iemands geest worden geïmponeerd en worden ontwikkeld, terwijl hij nog in zijn sterfelijke lichaam is, diezelfde eigenschappen zullen manifesteren in zijn geest, nadat deze het lichaam heeft verlaten. Zijn vruchteloze inspanning vertegenwoordigt het onvermogen van elk wezen, om werkelijke bevrediging te verkrijgen, of om nuttig te zijn voor de mensen om hem heen, door valse methoden.
De geest, die hem aanspreekt, vertegenwoordigt de geest van hen die, in welke sfeer van het bestaan dan ook [zowel in de filosofische als in de religieuze omgeving], en hen die valse leraren vertrouwden, maar weinig gaven om hun eigen geestelijke behoeften. Daarom ontstaan er conflicten en meningsverschillen tussen geesten, die niet goed verenigd zijn. Zij geven elkaar de schuld van hun zonden. De verwijzing van de geest naar de rechtvaardigheid van hun toestand, als een natuurlijk gevolg van hun overtreding van de wet, vertegenwoordigt het bewustzijn van schuld, en van de goedheid van God. Deze goedheid wordt begrepen door iedereen, die uit zijn ijdele dagdromen ontwaakt, tot een juist besef van wat Gods heilige wet van hem verlangt!

Soort trekt soort aan

Welnu, die geest die vreselijk kronkelde, nadat hij was geconfronteerd met de duisternis van zijn daden in het verleden, staat voor hen, die in hun uiterlijke leven hun vleselijke verlangens volgden. Wanneer zij echter als geesten samenkomen, worden grote waarheden onder elkaar naar buiten gebracht door hun gedachten en daden. Hun uiteindelijke val en versmelting tot één geheel illustreert de onafscheidelijke aard en neiging van de zonde. Het vertegenwoordigt ook de wet van sympathie of magnetische aantrekkingskracht, zelfs bij de lichaamloze geesten van mensen. Door die wet worden mensen met een gelijk karakter, geest en genegenheid tot elkaar aangetrokken, hetzij in het sterfelijke lichaam, hetzij in de onsterfelijke geest. Wanneer deze dingen de overhand krijgen en zich opstapelen, is er een toename in kracht en impuls, en ontvangt de een verdriet en doet hij de ander verdriet.
De wolk die boven hen beweegt, illustreert ook de atmosfeer van gedachten, die de grote arena van geestelijke disharmonie vult.
Tenslotte, Marietta, illustreert de scène van de bisschop en zijn gemeente [zie hiervoor de oorspronkelijke uitgave van het boek], samen met de valse leraren van de scholen van ijdele filosofie, dat gedeelte van de Bijbel dat zegt: ‘Indien de blinde de blinde leidt, zullen beiden tezamen vallen’ (Mattheüs 15:14, Lukas 6:39).
Marietta, je geest kan het niet meer verdragen, maar laat deze les je doordringen van deze grote waarheid, dat ‘het loon van de zonde de dood is’.”

Wordt vervolgd, Hoofdstuk 15 Marietta stijgt omhoog vanuit de afgrond naar een omgeving van harmonie

 

Deel het vrijelijk

Elk gezin, iedereen, zou het moeten kunnen lezen! In elke school en zondagsschool zou het een plaatsje moeten krijgen. Waar het gelezen wordt, kan ongeloof maar weinig invloed hebben. Bijzonder geschikt voor gebruik in gezinnen en op scholen, om de eerste indrukken in de nog jonge geest te vormen. Ik beveel het daarom van harte aan gelovigen en niet-gelovigen aan.

 

Bron:

https://eindtijdnieuws.com/the-visions-of-marietta-davis-presented-in-contemporary-english-pdf/

You may also like